20 lis Finalna wersja Standardów SPCh – profesjonalna pomoc dzieciom i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej
Jeżeli uważasz, że to, co robimy jest ważne, bardzo prosimy o wspieranie nas: dobrym słowem, modlitwą i finansami. Nr naszego konta: 49 1540 1287 2001 0000 0664 0001. Wyłącznie dzięki Państwa comiesięcznym, nawet małym datkom, możemy funkcjonować!
Miło nam poinformować, że po bardzo intensywnej pracy zostały zaktualizowane tzw. Standardy SPCh (wersja polska i angielska), których nasza prezes jest incjatorką, redaktorką i współautorką. Pełna nazwa dokumentu:
Wzór cytowania:
Marianowicz-Szczygieł A., Margasiński A., Haynes L., Smyczynska J., van Mol A., Pietruszewski K., Próchniewicz J., Wozinska K., B. Chazan, Chochel K., Białecka B., Kołodziejczyk A. (2024). Standardy i wytyczne Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej. Warszawa: Stowarzyszenie Psychologów Chrześcijańskich
Marianowicz-Szczygiel A., Margasinski A., Haynes L., Smyczynska J., van Mol A. Pietruszewski K., Próchniewicz J., Chazan B., Wozinska K., Chochel K., Białecka B., Kolodziejczyk A. (2024). Standards and Guidelines of the Association of Christian Psychologists in Poland for the Diagnosis and Therapy of Children and Adolescents with Gender Identity Issues. Association of Christian Psychologists in Poland, Warsaw
NEW 2024 UPDATED ENGLISH VERSION of STANDARDS SPCh!- link
NOWA ZAKTUALIZOWANA WERSJA POLSKA 2024 – link
Wobec eksplozji przypadków nagłej identyfikacji płciowej także w polskich szkołach, gdzie jako antidotum oferowana jest niesłusznie tranzycja, pojawiła się cenna pomoc profesjonalna. Powstały i opiniowany w międzynarodowej, interdyscyplinarnej grupie ekspertów niezwykle oczekiwany i potrzebny dokument:
wypełnia profesjonalną lukę nie tylko w Polsce, ale i na świecie i zapewnia pacjentom i ich pacjentom bezpieczne podejście. Dzieci i młodzież oraz ich rodzice nie muszą już polegać na przypadkowych wyborach, powierzchownej wiedzy, czy ideologicznych deklaracjach popychających w rzekomo jedynie słusznym kierunku, tak przecież ryzykownej tranzycji oraz medykalizacji problemów psychicznych. Świat zachodni wyraźnie wycofuje się ze ścieżki tranzycji dzieci i młodzieży (USA, kraje skandynawskie, Wielka Brytania), a wiele profesjonalnych towarzystw naukowych i klinicznych na świecie, jak np. ESCAP wzywa tu do profesjonalnego opamiętania i większej ostrożności. Tranzycja, słusznie jest więc obecnie uznawana za ryzykowne leczenie eksperymentalne.
Gwałtowana eksplozja deklaracji transseksualnych wśród dzieci i młodzieży, z którą mamy obecnie do czynienia aktualnie w Polsce i na świecie wymaga profesjonalnej odpowiedzi. W przeciągu dekady przybyło czasem nawet 20 000% więcej małoletnich pacjentów. Tymczasem wielu specjalistów zdrowia psychicznego, lekarzy czy przedstawicieli kadry pedagogicznej nie ma wystarczającej, a często podstawowej wiedzy w tym obszarze. Dodatkowo obszar ten, jak wskazują m.in. profesjonalne raporty rządowe, zlecone np. w Szwecji czy Wielkiej Brytanii – jest niesłusznie, ze względów ideologicznych poddawany nieuzasadnionej presji w kierunku tranzycji, choć brak tu podstawowych danych badawczych, ale także wytycznych diagnostyczno-terapeutycznych dla specjalistów opartych na klasycznym podejściu przyczynowo-skutkowym i wg zasady primum non nocere. Ogół danych naukowych, doświadczenia klinicznego oraz wiedzy z psychologii rozwojowej czy klinicznej świadczy raczej na rzecz ostrożnego podejścia „psychoterapia najpierw”, które reprezentują Standardy SPCh. Dane badawcze wskazują bowiem m.in. na nieproporcjonalnie wysokie wskaźniki wielu zaburzeń zdrowia psychicznego w tej grupie dzieci i młodzieży, które mogą być pierwotną przyczyną zaburzeń identyfikacji płciowej. Dodatkowo ponad 80% dzieci wyrasta z deklarowanych skłonności transseksualnych, a psychologia nie ma i nie będzie mieć wystarczająco pewnych narzędzi, aby przewidzieć, które to będą dzieci.
„Standardy i wytyczne Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej” wychodzą wszystkim tym potrzebom naprzeciw. Podsumowują wiedzę profesjonalną, w tym nt genezy, czy potencjalnych skutków medycznych tranzycji, podają ramy antropologiczne oraz porządkują podstawowe pojęcia. Standardy SPCh to prawdopodobnie jedyne na świecie tak zaawansowane standardy profesjonalne w podejściu kompleksowym i ostrożnym. Nie, jak to często bywa na bazie kilku prostych zaświadczeń, ale na bazie pogłębionej diagnozy psychologiczno-medycznej proponują indywidualne plany terapii. Co warto podkreślić Standardy SPCh zostały opracowane przez interdyscyplinarny zespół ekspertów z udziałem specjalistów zza granicy. Zostały także poddane ewaluacji wg systemu AGREE II.
Dokument powstawał wieloetapowo od początku 2023 roku, a właśnie ukazała się jego finalna, dwujęzyczna wersja. Na jego kształt złożyła się praca kilkunastu ekspertów korzystających z międzynarodowych doświadczeń klinicznych i dorobku naukowego: psychologów, psychoterapeutów (w tym psychoterapeutów dzieci i młodzieży, rodziny oraz terapeutów uzależnień), seksuologów i lekarzy (o specjalnościach: medycyna rodzinna, psychiatria, endokrynologia dziecięca, ginekologia i położnictwo). Standardy SPCh skierowane są do szerokiego grona odbiorców: psychologów i psychoterapeutów, lekarzy, pedagogów i duszpasterzy, prawników i twórców polityk publicznych oraz także dla rodziców.
Dokument (w wersji polskiej i angielskiej) znajduje się na stronie Zespołu ds. Płci i Seksualności SPCh, w ramach którego był opracowywany.
Opinie nt dokumentu
*
„Standardy i wytyczne Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej” to kompleksowy dokument o potwierdzonych podstawach antropologicznych i naukowych, oparty na starożytnej zasadzie etyki lekarskiej: po pierwsze nie szkodzić. Co najmniej siedem niezależnych przeglądów systematycznych światowej literatury naukowej wykazało, że potwierdzanie niespójności płci wśród młodzieży ma charakter w najlepszym wypadku eksperymentalny i może skutkować znaczną, nieodwracalną szkodą. Społeczność międzynarodowa ma dług wdzięczności wobec tej organizacji za odważne opracowanie tych od dawna oczekiwanych standardów i wytycznych dotyczących optymalnej i etycznej opieki nad młodzieżą mającą problemy z tożsamością płciową”.
dr n.med. Michelle A. Cretella
Co-Chair, Adolescent Sexuality Council, Amerykańskie Kolegium Pediatrów, USA
*
„Standardy i wytyczne Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej” szczegółowo omawiają antropologię ludzkiej seksualności i etiologię zagadnień związanych z tożsamością płciową. Zalecenia dotyczące postępowania z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami tożsamości płciowej są skrupulatne i metodyczne. W dłuższej perspektywie postępowanie zgodnie z zaleceniami niniejszego dokumentu ujawni także stopień rozpowszechnienia różnych aspektów omawianych tu zagadnień, umożliwiając opracowanie uproszczonej wersji wytycznych. Byłoby to korzystne dla wielu społeczności na całym świecie”.
Bryan Shen
Licencjonowany Doradca, Region Południowej i Wschodniej Azji (Singapur, Malezja, Tajlandia, Filipiny oraz Wietnam)
*
„Te ‘Standardy i wytyczne’ są naprawdę doskonałe! Tak powinny wyglądać wszystkie standardy opieki nad dziećmi i młodzieżą mającymi wątpliwości dotyczące płci – przygotowane w oparciu o liczne przeglądy badań systematycznych i doświadczenie kliniczne właściwych organów ds. zdrowia. W końcu mamy także coś z chrześcijańskiego punktu widzenia!”
dr Laura Haynes, psycholog, USA
Executive Board, International Foundation for Therapeutic and Counseling Choice, Country Representative for U.S.A. (IFTCC.org)
*
„Jaka reakcja jest najlepsza w obliczu ogromnego wzrostu liczby młodych ludzi identyfikujących się jako osoby transpłciowe i/lub wyrażających tu niepewność? Na czym polega autentyczna, całościowa opieka nad dzieckiem? W oparciu o szeroko zakrojone badania i najnowsze przeglądy dowodów z wielu krajów europejskich i stanów USA, Standardy SPCh szczegółowo odpowiadają na te pytania. Standardy stanowią doskonałe i bardzo potrzebne lekarzom i terapeutom w Polsce wytyczne, zapewniając ugruntowaną naukowo alternatywę dla modelu afirmującego i jego kompleksowe podważenie”.
dr Amy E. Hamilton, Research Associate, University of Texas-Austin, USA
*
„Kwestia opieki nad dziećmi i młodzieżą doświadczającymi dezorientacji płciowej jest kontrowersyjnym problemem medycznym, społecznym, politycznym i prawnym we wszystkich krajach zachodnich. Zbyt często dobra praktyka kliniczna w krajach zachodnich zostaje przejęta przez ideologie społeczne i polityczne. Stowarzyszenie Chrześcijańskich Psychologów w Polsce stworzyło rozsądny i oparty na dowodach dokument, który zawiera spójne i wszechstronne spojrzenie na antropologię, badania naukowe, podstawy praktyki klinicznej i politykę społeczną analizy, które stanowią odpowiednią podstawę dla rozsądnych standardów najlepszych praktyk w diagnostyce i terapii. Niniejszy dokument – „Standardy i wytyczne Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich
w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej”– jest fantastycznym źródłem, które określa zdroworozsądkowe i oparte na dowodach standardy opieki nad dziećmi doświadczającymi dezorientacji płciowej. To dzieło godne pochwały”.
John Steenhof
Główny Prawnik, Human Rights Law Alliance, Australia
*
„Rozpoczęcie ‘zmiany płci’ u niedojrzałych osób jest jak gra w rosyjską ruletkę z 5 kulami na 6 miejsc w lufie. To szaleństwo, które będzie miało nieodwracalne konsekwencje dla nastolatka. Ostrożność sugerowana przez Stowarzyszenie Psychologów Chrześcijańskich w Polsce jest koniecznością dla wszystkich w tej kwestii.
We Francji ideolodzy gender przejęli władzę w krajowym systemie edukacji, a stowarzyszenia feministyczne i LGBT indoktrynują dzieci i nastolatki. Zwłaszcza chłopcy są zaburzeni, a ich męskość, jako przyszłych mężczyzn dekonstruowana, niszczona [w zarodku]. Przyszłe konsekwencje są póki co nieobliczalne. Nawet władze chińskie obawiają się, że feminizacja chłopców może zagrozić ich cywilizacji.
Teoria gender to kompletny nonsens, unieważniony przez naukę oraz badania i obserwacje prowadzone od zarania dziejów. Jest to także przestępstwo, ponieważ prowadzi młodych ludzi do przekonania, że mogą wybrać płeć według własnego uznania”.
Jean-Paul Benglia
Specjalista i mówca w dziedzinie teorii gender i jej niebezpieczeństw dla dzieci i nastolatków, Francja.
*
„To długo oczekiwany i niezwykle potrzebny dokument, ponieważ pomaga profesjonalistom, nauczycielom i rodzicom, którzy często czują się zdezorientowani, jeśli chodzi o kwestie osób transpłciowych. Wytyczne są szczególnie cenne ze względu na ich silne wsparcie danymi naukowymi i ugruntowanie badaniami.
Niech Bóg błogosławi ten ważny początek!”, Kristina Malysheva, psycholog, Ukraina
*
LISA
Zakres, głębia, skala i przejrzystość Standardów SPCh są oszałamiające. Skutecznie rozpakowują, wyjaśniają i łączą wiele złożonych aspektów antropologicznych, socjologicznych, prawnych, historycznych, medycznych i naukowych związanych z kwestiami tożsamości płciowej. Słusznie podnosi się tu alarm w związku z różnymi „niewiadomymi” i „niepoznawalnymi” rzekomo (obecnie) czynnikami, o których każdy transpłciowy nastolatek powinien zostać poinformowany. Wybrzmiewa tu także oczywiste współczucie dla wszystkich zaangażowanych stron, a zalecenia dotyczące dalszych działań są pozytywne i praktyczne. Choć rzecz została bardzo dokładnie zbadana i opisana przez profesjonalistów, jest dostępna dla ogółu społeczeństwa, zwłaszcza dla rodziców, których dzieci zapewniają ich, że urodzili się w „niewłaściwym ciele” i potrzebują „zmiany płci”.
dr Lisa Severine Nolland (University of Bristol); CEO, Marriage, Sex and Culture Group, Londyn
Wzór cytowania:
Marianowicz-Szczygieł A., Margasiński A., Haynes L., Smyczynska J., van Mol A., Pietruszewski K., Próchniewicz J., Wozinska K., B. Chazan, Chochel K., Białecka B., Kołodziejczyk A. (2024). Standardy i wytyczne Stowarzyszenia Psychologów Chrze- ścijańskich w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej. Warszawa: Stowarzyszenie Psychologów Chrześcijańskich
LINK do wersji polskiej
Marianowicz-Szczygiel A., Margasinski A., Haynes L., Smyczynska J., van Mol A. Pietruszewski K., Próchniewicz J., Chazan B., Wozinska K., Chochel K., Białecka B., Kolodziejczyk A. (2024). Standards and Guidelines of the Association of Christian Psychologists in Poland for the Diagnosis and Therapy of Children and Adolescents with Gender Identity Issues. Association of Christian Psychologists in Poland, Warsaw