12 lis Bierzemy udział w konsultacjach rządowej Strategii Demograficznej 2040
Informujemy Państwa, że w ramach konsultacji społecznych rządowej Strategii Demograficznej 2040, jako Instytut “Ona i On” złożyliśmy następujących 19 propozycji:
- Powołanie międzyresortowego i interdyscyplinarnego INSTYTUTU DS RODZINY, DEMOGRAFII I WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI – jako placówki naukowo- badawczej i popularyzatorsko- edukacyjnej, która w nowoczesny sposób promowałaby rodzinę – por. LINK
- Powołanie MIĘDZYRESORTOWEGO ZESPOŁU DS RODZINY w ramach Rady Ministrów (chodzi o koordynację działań).
- WIĘKSZA DOSTĘPNOŚĆ OFERTY PRACY NA CZĘŚĆ ETATU (obecnie jest ich jak na lekarstwo) – np. obowiązkowa liczba etatów dzielonych (np. na pół) w firmach o określonej wielkości – np. pół etatu otrzymuje student, a drugie pół – mama czy tata wychowujący dzieci na pełen etat i/lub kampanie medialne nt korzyści z takiego dzielenia stanowisk.
- EDUKACJA NT ATUTÓW OKRESU MACIERZYŃSTWA POD KĄTEM PRACODAWCÓW w celu ułatwienia powrotu mam na rynek pracy np. przez ogólnopolskie kampanie medialne – tj. wykazanie, że pełnoetatowe mamy zyskują unikalne kompetencje jako domowi menadżerowie – organizacyjne, wielozadaniowości, rozwiązywania konfliktów, działania pod stresem, w tym stresem czasu, odpowiedzialności, współdziałania w grupie, dojrzałości w zmierzaniu się problemami oraz inne – por. załączona infografika.
- OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA EMERYTALNE DLA PEŁNOETATOWYCH MAM.
- PROGRAM LOKALNYCH KLUBÓW RODZINY (CUS-y?) – aby przełamać samotność i izolację społeczną mam pozostających z dziećmi w domu; w klubach programy i szkolenia podnoszące kompetencje wychowawcze i także małżeńskie rodziców; dopłaty do już istniejących tego typu programów np. przy parafiach.
- BON OPIEKUŃCZY/BON OŚWIATOWY – pieniądze idą za dzieckiem, to znaczy, że matka, która zajmuje się dzieckiem w domu, zamiast posłać je do przedszkola – otrzymuje „dopłatę do dziecka” jak, w przypadku dofinansowania za opiekę przedszkolną, podobnie w przypadku np. edukacji domowej zamiast szkół masowych.
- STYPENDIA I GRANTY NIE TYLKO DLA OSÓB DO 35 ROKU ŻYCIA, ale dołączenie do katalogu także np. kobiet, które wychowywały dzieci np. powyżej 5 lat.
- PEŁNOETATOWE MAMY DOŁĄCZONE DO KATALOGU EKONOMII SPOŁECZNEJ.
- WLICZENIE CZASU WYCHOWANIA DZIECI DO SKŁADKOWEGO OKRESU EMERYTALNEGO W ZUS – przynajmniej w części.
- PODNIESIENIE KOMPETENCJI I ODPOWIEDNI DOBÓR SĘDZIÓW RODZINNYCH (także pod kątem empatii i zrozumienia funkcjonowania rodziny, w tym rodziny niepełnej, z problemami – przegląd sędziów, obowiązkowe szkolenia lub certyfikaty.
- OBOWIĄZKOWY WOLONTARIAT I FORMY OPIEKI ŁĄCZĄCE POKOLENIA – np. seniorzy w przedszkolu raz w tygodniu, nastolatki w przedszkolu czy domach dziecka, chodzi o to, aby nastolatki w ogóle mogły mieć jakikolwiek kontakt z małymi dziećmi i zachwycić się ich światem – POR.
- WIĘCEJ NACISKU NA KWESTIE KULTUROWE, W TYM NA PRZEKAZY MEDIALNE NT RODZINY – konkurs na scenariusz filmu fabularnego nt rodziny, „lokowanie produktu rodziny” w filmach itp.
- PEŁNOMOCNIK DS ORGANIZACJI PRORODZINNYCH lub co najmniej stałe spotkania, konsultacje, newsletter skierowany do organizacji prorodzinnych, spotkania informacyjne (dwukierunkowo) – rząd informuje o swoich działaniach, organizacje o dostrzeganych problemach.
- STAŁE BADANIA ORGANIZACJI prorodzinnych monitorujące ich kondycję, problemy, wyzwania (Instytut „Ona i On” przeprowadził dwukrotnie tego typu badania (APOP).
- PROGRAMY MENTORINGOWE W SZKOŁACH (przynajmniej dla wyróżniających się osób) – które pomogą młodzieży osiągnąć dojrzałość i równowagę życiową pomiędzy różnymi sferami (w tym ukierunkowanie na rodzinę).
- PROGRAMY ROZWOJU MĘSKOŚCI dla nastolatków i młodych mężczyzn w szkołach.
- Do rozważenia obowiązkowe ZAJĘCIA PRZYGOTOWUJĄCE W PRAKTYCZNY SPOSÓB DO DOROSŁOŚCI, w tym zapoznające z wizją miłości jako postawy w odróżnieniu od chwilowego zakochania – jako jednorazowy kurs.
- SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI ZE WSPÓŁCZESNYCH ZAGROŻEŃ RODZINY.