Instytut Ona i On | Bierzemy udział w konsultacjach rządowej Strategii Demograficznej 2040
19404
post-template-default,single,single-post,postid-19404,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode_popup_menu_push_text_right,qode-theme-ver-16.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

Bierzemy udział w konsultacjach rządowej Strategii Demograficznej 2040

Bierzemy udział w konsultacjach rządowej Strategii Demograficznej 2040

Informujemy Państwa, że w ramach konsultacji społecznych rządowej Strategii Demograficznej 2040, jako Instytut “Ona i On” złożyliśmy następujących 19 propozycji:

LINK do STRATEGII

LINK do konsultacji STRATEGII

  1. Powołanie międzyresortowego i interdyscyplinarnego INSTYTUTU DS RODZINY, DEMOGRAFII I WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI – jako placówki naukowo- badawczej i popularyzatorsko- edukacyjnej, która w nowoczesny sposób promowałaby rodzinę – por. LINK
  2. Powołanie MIĘDZYRESORTOWEGO ZESPOŁU DS RODZINY w ramach Rady Ministrów (chodzi o koordynację działań).
  3. WIĘKSZA DOSTĘPNOŚĆ OFERTY PRACY NA CZĘŚĆ ETATU (obecnie jest ich jak na lekarstwo) – np. obowiązkowa liczba etatów dzielonych  (np. na pół) w firmach o określonej wielkości – np. pół etatu otrzymuje student, a drugie pół – mama czy tata wychowujący dzieci na pełen etat i/lub kampanie medialne nt korzyści z takiego dzielenia stanowisk.
  4. EDUKACJA NT ATUTÓW OKRESU MACIERZYŃSTWA POD KĄTEM PRACODAWCÓW w celu ułatwienia powrotu mam na rynek pracy np. przez ogólnopolskie kampanie medialne – tj. wykazanie, że pełnoetatowe mamy zyskują unikalne kompetencje jako domowi menadżerowie – organizacyjne, wielozadaniowości, rozwiązywania konfliktów, działania pod stresem, w tym stresem czasu, odpowiedzialności, współdziałania w grupie, dojrzałości w zmierzaniu się problemami oraz inne – por. załączona infografika.

  1. OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA EMERYTALNE DLA PEŁNOETATOWYCH MAM.
  2. PROGRAM LOKALNYCH KLUBÓW RODZINY (CUS-y?) – aby przełamać samotność i izolację społeczną mam pozostających z dziećmi w domu; w klubach programy i szkolenia podnoszące kompetencje wychowawcze i także małżeńskie rodziców; dopłaty do już istniejących tego typu programów np. przy parafiach.
  3. BON OPIEKUŃCZY/BON OŚWIATOWY – pieniądze idą za dzieckiem, to znaczy, że matka, która zajmuje się dzieckiem w domu, zamiast posłać je do przedszkola – otrzymuje „dopłatę do dziecka” jak, w przypadku dofinansowania za opiekę przedszkolną, podobnie w przypadku np. edukacji domowej zamiast szkół masowych.
  4. STYPENDIA I GRANTY NIE TYLKO DLA OSÓB DO 35 ROKU ŻYCIA, ale dołączenie do katalogu także np. kobiet, które wychowywały dzieci np. powyżej 5 lat.
  5. PEŁNOETATOWE MAMY DOŁĄCZONE DO KATALOGU EKONOMII SPOŁECZNEJ.
  6. WLICZENIE CZASU WYCHOWANIA DZIECI DO SKŁADKOWEGO OKRESU EMERYTALNEGO W ZUS – przynajmniej w części.
  7. PODNIESIENIE KOMPETENCJI I ODPOWIEDNI DOBÓR SĘDZIÓW RODZINNYCH (także pod kątem empatii i zrozumienia funkcjonowania rodziny, w tym rodziny niepełnej, z problemami – przegląd sędziów, obowiązkowe szkolenia lub certyfikaty.
  8. OBOWIĄZKOWY WOLONTARIAT I FORMY OPIEKI ŁĄCZĄCE POKOLENIA – np. seniorzy w przedszkolu raz w tygodniu, nastolatki w przedszkolu czy domach dziecka, chodzi o to, aby nastolatki w ogóle mogły mieć jakikolwiek kontakt z małymi dziećmi i zachwycić się ich światem – POR.

1 PRZYKŁAD

2 PRZYKŁAD

  1. WIĘCEJ NACISKU NA KWESTIE KULTUROWE, W TYM NA PRZEKAZY MEDIALNE NT RODZINY – konkurs na scenariusz filmu fabularnego nt rodziny, „lokowanie produktu rodziny” w filmach itp.
  2. PEŁNOMOCNIK DS ORGANIZACJI PRORODZINNYCH lub co najmniej stałe spotkania, konsultacje, newsletter skierowany do organizacji prorodzinnych, spotkania informacyjne (dwukierunkowo) – rząd informuje o swoich działaniach, organizacje o dostrzeganych problemach.
  3. STAŁE BADANIA ORGANIZACJI prorodzinnych monitorujące ich kondycję, problemy, wyzwania (Instytut „Ona i On” przeprowadził dwukrotnie tego typu badania (APOP).
  4. PROGRAMY MENTORINGOWE W SZKOŁACH (przynajmniej dla wyróżniających się osób) – które pomogą młodzieży osiągnąć dojrzałość i równowagę życiową pomiędzy różnymi sferami (w tym ukierunkowanie na rodzinę).
  5. PROGRAMY ROZWOJU MĘSKOŚCI dla nastolatków i młodych mężczyzn w szkołach.
  6. Do rozważenia obowiązkowe ZAJĘCIA PRZYGOTOWUJĄCE W PRAKTYCZNY SPOSÓB DO DOROSŁOŚCI, w tym zapoznające z wizją miłości jako postawy w odróżnieniu od chwilowego zakochania – jako jednorazowy kurs.
  7. SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI ZE WSPÓŁCZESNYCH ZAGROŻEŃ RODZINY.