21 paź Walczyliśmy: “Lex Czarnek” przyjęte przez Sejm, ustawa czeka na podpis prezydenta
21-10-2022:
Sejm uchwalił obszerną nowelizację prawa oświatowego po poprawkach – tzw. Lex Czarnek 2.0. Najbardziej kontrowersyjnym społecznie i nagłośnionym fragmentem tej ustawy są akapity regulujące dostęp do szkół i przedszkoli dla organizacji pozarządowych. Naszym zdaniem (które naświetlaliśmy i w Sejmie i będąc z wizytą u prezydenta – Pana Andrzeja Dudy oraz kierując list do ministra Czarnka – LINK do sprawozdania) ustawa wreszcie ustanawia przejrzyste i równe dla wszystkich organizacji zasady funkcjonowania w środowisku szkolnym, wzmacnia prawo rodziców do decydowania, jak chcą wychowywać swoje dzieci.
LINK do strony poświęconej ustawie na stronie Sejmu RP (druk 1812)
Poprzednią wersję ustawy zawetował prezydent, co zrobi tym razem? Ustawa czeka na jego podpis.
Nowelizacja spornego artykułu 86 – ze strony LINK –
Tekst ustawy ustalony ostatecznie po nieprzyjęciu uchwały Senatu o odrzuceniu ustawy
“USTAWA
z dnia 13 stycznia 2022 r.
o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw[1])
14) w art. 86 po ust. 2 dodaje się ust. 2a–2g w brzmieniu:
„2a. Jeżeli uzgodnione warunki działalności, o których mowa w ust. 2, przewidują prowadzenie zajęć z uczniami, organizacja i prowadzenie tych zajęć wymagają uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkoły i placówki artystycznej oraz placówki, o której mowa w art. 2 pkt 8, dla uczniów szkół artystycznych – specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, dotyczącej zgodności programu tych zajęć z przepisami prawa, w szczególności z zadaniami wymienionymi w art. 1 pkt 1–3, 5, 14 i 21.
2b. W celu uzyskania opinii, o której mowa w ust. 2a, dyrektor szkoły lub placówki nie później niż na 2 miesiące przed rozpoczęciem zajęć, o których mowa w ust. 2a, przekazuje odpowiednio kuratorowi oświaty lub specjalistycznej jednostce nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, program zajęć oraz materiały wykorzystywane do realizacji programu zajęć, a także pozytywne opinie rady szkoły lub placówki i rady rodziców, o których mowa w ust. 2.
2c. Opinię, o której mowa w ust. 2a, odpowiednio kurator oświaty lub specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, wydaje w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów, o których mowa w ust. 2b. Niewydanie opinii w tym terminie jest równoznaczne z wydaniem opinii pozytywnej.
2d. Dyrektor szkoły lub placówki po uzyskaniu pozytywnej opinii odpowiednio kuratora oświaty lub specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, albo po upływie terminu do wydania opinii, o którym mowa w ust. 2c, jest obowiązany przed rozpoczęciem zajęć, o których mowa w ust. 2a, przedstawić rodzicom ucznia, a w przypadku uczniów pełnoletnich – tym uczniom:
1) pełną informację o celach i treściach realizowanego programu zajęć;
2) pozytywną opinię odpowiednio kuratora oświaty lub specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 – jeżeli zostały wydane;
3) pozytywne opinie rady szkoły lub placówki i rady rodziców, o których mowa w ust. 2.
2e. Dyrektor szkoły lub placówki udostępnia rodzicom ucznia, a w przypadku uczniów pełnoletnich – tym uczniom, na ich wniosek, materiały wykorzystywane do realizacji programu zajęć.
2f. Udział w zajęciach, o których mowa w ust. 2a, wymaga pisemnej zgody rodziców uczniów, a w przypadku uczniów pełnoletnich – tych uczniów.
2g. Opinie, o których mowa w ust. 2a, nie są wymagane w przypadku zajęć, o których mowa w ust. 2a, organizowanych i prowadzonych:
1) w ramach zadania zleconego z zakresu administracji rządowej lub
2) przez organizacje harcerskie objęte Honorowym Protektoratem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.”