Jako Instytut “Ona i On” staramy się brać udział w konsultacjach społecznych ważnych programów, dokumentów strategicznych odnoszących się zarówno do organizacji NGO jako takich, a zakresu działalności organizacji prorodzinnych w szczególności. Udało nam się przesłać następujące uwagi:
2024
Konsultacje w WHO dotyczące zdrowia osób transpłciowych- bierzemy udział
WHO ogłosiło międzynarodowe konsultacje w związku z przygotowanymi konsultacjami dotyczącymi nowych wytycznych dotyczących zdrowia osób transpłciowych, które trwały do 2 lutego 2024.
Mieliśmy niezbyt dużo czasu i niestety z opóźnieniem dowiedzieliśmy się o naborze miesiąc wcześniej specjalistów do zespołu w WHO, który będzie te wytyczne opracowywał, a w którym zasiada wielu przedstawicieli gremiów LGBT.
Nie mniej postanowiliśmy skorzystać z tej szansy i przesłaliśmy nasze uwagi, jak również zawiadomiliśmy naszych zagranicznych partnerów, co, mamy nadzieję zwiększy siłę oddziaływania.
LINK do naszej OPINII w wersji angielskiej
LINK do ogłoszenia konsultacji społecznych przez WHO
LINK do ogłoszenia WHO ws naboru ekspertów do zespołu
LISTA członków zespołu WHO
Poniżej zamieszczamy tekst naszych uwag do projektu WHO, przetłumaczony na język polski.
********************************
1-02-2024 Warszawa, Polska
List dotyczy: Opracowania wytycznych WHO dotyczących zdrowia osób transpłciowych i osób zróżnicowanych pod względem płci
Szanowni Członkowie Grupy Opracowującej Wytyczne
Zgodnie z ww. komunikatem WHO, pragniemy zgłosić nasze uwagi i propozycje.
Naszym zdaniem wyżej wymienione wytyczne WHO, powinny:
- Mieć na celu kompleksowe dobro i przyszłość osób doświadczających zmian w percepcji płci, a nie jedynie ograniczać się do kolizji jednostkowo pojmowanych praw i jakości usług zdrowotnych (jak to zostało sformułowane na stronie WHO – błąd pars pro toto), tj. obejmować zarówno zdrowie psychiczne, jak i medyczne,i to w ujęciu długofalowym.
- Podejście to powinno także obejmować efekt jatrogenny, to jest problemy zdrowotne i psychiczne będące konsekwencją interwencji hormonalnych, czy chirurgicznych neutralizujących płeć biologiczną,
- Optujemy za modelem przyczynowo-skutkowym w postrzeganiu transpłciowości, to jest o prawach pacjenta i jakości usług zdrowotnych (jak to sformułowało WHO) można jedynie mówić po:
– kompleksowym zbadaniu przyczyn danych odczuć u danego pacjenta (które, wiemy, że w przypadku odczuć transpłciowych są zasadniczo nabyte),
– szczegółowej diagnozie i diagnozie różnicującej, w tym zwłaszcza diagnozie psychologicznej,
– zastosowaniu terapii będącej adekwatną odpowiedzią na jednostkowo stwierdzone przyczyny,
– przy czym metody mniej inwazyjne i mniej ryzykowne powinny być stosowane co najmniej najpierw,
– z prymatem dobrowolnej psychoterapii, do której prawo powinien mieć każdy pacjent,
Wiele problemów zdrowotnych może wynikać ze stylu życia związanego z nierozwiązanymi konfliktami lub urazami psychicznymi (w efekcie czego np. zakażenie wirusem HIV).
- Wytyczne WHO powinny odchodzić od medykalizacji podejścia (jak to jest obecnie). Rzeczą niewłaściwą jest ślepe psychologicznie podejście afirmujące gender, tj. wykluczające dorobek psychologii, w tym zwłaszcza psychologii rozwojowej, klinicznej i osobowości.
- Należy uwzględniać zróżnicowane podejście teoretyczne, a nie narzucać podejście afirmujące gender, dyskryminując inne (bierne, mieszane, holistyczne) jak to jest obecnie – co jest niezmiernie istotne ze względu na brak konsensusu naukowego i brak jednoznacznie ustalonej wiedzy naukowej.
- Wskazana jest także wobec tego daleko idąca ostrożność w formułowaniu wniosków.
- Niedopuszczalne jest samorzecznictwo, to jest fakt, że w zespole opracowującym Wytyczne WHO znaleźli się przedstawiciele organizacji LGBT lub osób LGBT, co grozi, w tak upolitycznionym obszarze – brakiem obiektywizmu i ideologicznym, jednostronnym przechyłem. Postulujemy doproszenie do zespołu przedstawicieli organizacji reprezentujących inne punkty widzenia. Obecny skład zespołu grozi dyskryminacją innych podejść i grup.
- Wytyczne WHO powinny równoważyć prawa i potrzeby pacjentów identyfikujących się transpłciowo oraz reszty społeczeństwa, w tym personelu medycznego. Niedopuszczalne jest narzucanie języka, w tym zaimków płciowych, w tym zwłaszcza łamanie w ten sposób wolności religijnej.
- Ze względów medycznych i dla dobra osób identyfikujących się jako transpłciowe opowiadamy się za każdorazowym zaznaczaniem płci biologicznej w dokumentacji medycznej (zdarzały się pomyłki i sytuacje zagrażające życiu – np. nierozpoznane poronienie u osoby – prawnie mężczyzny).
- Każdy pacjent ma prawo zostać zaznajomiony z wachlarzem podejść teoretycznych i terapeutycznych wraz z kompleksową oceną ich skutków i ryzyka.
- Opowiadamy się za realizmem, a nie idealizmem epistemologicznym, to jest subiektywna i zmienna percepcja czy społeczna kreacja nie może zastąpić obiektywnej rzeczywistości, a samopoczucie pacjenta nie może być jedynym wyznacznikiem podejścia zdrowotnego.
- Należy zróżnicować podejście do dzieci, młodzieży i osób dorosłych o odczuciach transpłciowych.
- Stosowanie terapii hormonalnej ( w tym blokerów hormonalnych) oraz operacji chirurgicznych neutralizujących płeć biologiczną w wypadku osób co najmniej małoletnich i będących w procesie rozwoju osobowości powinno zostać zabronione.
- Prawa rodziców do opieki nad dzieckiem powinny być chronione.
Jako załącznik i przykład, naszym zdaniem prawidłowo sformułowanych wytycznych profesjonalnych kompleksowo troszczących się o pacjenta, załączamy “Standardy i wytyczne Stowarzyszenia Psychologów Chrześcijańskich w zakresie diagnozy oraz terapii dzieci i młodzieży z problemami identyfikacji płciowej”, które w dużej mierze może dotyczyć nie tylko dzieci i młodzieży.
Z wyrazami szacunku
Fundacja Instytut Analiz Płci i Seksualności “Ona i On”
Informujemy, że że w dniu 10-01-2022, przesłaliśmy nasze uwagi do Rządowego Programu Wspierania Organizacji Poradniczych na lata 2022-2030. Uwagi dotyczyły zwłaszcza poszerzenia definicji poradnictwa, poza obszar prawny, a dodanie innych obszarów, które dopuszcza ustawa (poradnictwo psychologiczne, pedagogiczne, rodzinne, wzmacnianie podstawowych kompetencji obywatelskich i społecznych). Projekt jest rozpatrywany w ramach Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego. Jego ramy prawne określa Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
LINK do PROJEKTU
14-12-2022 Przesłaliśmy uwagi do “Projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniający rozporządzenie w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia (nr 1416).
2021
Informujemy Państwa, że w ramach konsultacji społecznych rządowej Strategii Demograficznej 2040, jako Instytut “Ona i On” złożyliśmy na jesieni 2021 następujących 19 propozycji:
LINK do STRATEGII
LINK do konsultacji STRATEGII
- Powołanie międzyresortowego i interdyscyplinarnego INSTYTUTU DS RODZINY, DEMOGRAFII I WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI – jako placówki naukowo- badawczej i popularyzatorsko- edukacyjnej, która w nowoczesny sposób promowałaby rodzinę – por. LINK
- Powołanie MIĘDZYRESORTOWEGO ZESPOŁU DS RODZINY w ramach Rady Ministrów (chodzi o koordynację działań).
- WIĘKSZA DOSTĘPNOŚĆ OFERTY PRACY NA CZĘŚĆ ETATU (obecnie jest ich jak na lekarstwo) – np. obowiązkowa liczba etatów dzielonych (np. na pół) w firmach o określonej wielkości – np. pół etatu otrzymuje student, a drugie pół – mama czy tata wychowujący dzieci na pełen etat i/lub kampanie medialne nt korzyści z takiego dzielenia stanowisk.
- EDUKACJA NT ATUTÓW OKRESU MACIERZYŃSTWA POD KĄTEM PRACODAWCÓW w celu ułatwienia powrotu mam na rynek pracy np. przez ogólnopolskie kampanie medialne – tj. wykazanie, że pełnoetatowe mamy zyskują unikalne kompetencje jako domowi menadżerowie – organizacyjne, wielozadaniowości, rozwiązywania konfliktów, działania pod stresem, w tym stresem czasu, odpowiedzialności, współdziałania w grupie, dojrzałości w zmierzaniu się problemami oraz inne – por. załączona infografika.
- OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA EMERYTALNE DLA PEŁNOETATOWYCH MAM.
- PROGRAM LOKALNYCH KLUBÓW RODZINY (CUS-y?) – aby przełamać samotność i izolację społeczną mam pozostających z dziećmi w domu; w klubach programy i szkolenia podnoszące kompetencje wychowawcze i także małżeńskie rodziców; dopłaty do już istniejących tego typu programów np. przy parafiach.
- BON OPIEKUŃCZY/BON OŚWIATOWY – pieniądze idą za dzieckiem, to znaczy, że matka, która zajmuje się dzieckiem w domu, zamiast posłać je do przedszkola – otrzymuje „dopłatę do dziecka” jak, w przypadku dofinansowania za opiekę przedszkolną, podobnie w przypadku np. edukacji domowej zamiast szkół masowych.
- STYPENDIA I GRANTY NIE TYLKO DLA OSÓB DO 35 ROKU ŻYCIA, ale dołączenie do katalogu także np. kobiet, które wychowywały dzieci np. powyżej 5 lat.
- PEŁNOETATOWE MAMY DOŁĄCZONE DO KATALOGU EKONOMII SPOŁECZNEJ.
- WLICZENIE CZASU WYCHOWANIA DZIECI DO SKŁADKOWEGO OKRESU EMERYTALNEGO W ZUS – przynajmniej w części.
- PODNIESIENIE KOMPETENCJI I ODPOWIEDNI DOBÓR SĘDZIÓW RODZINNYCH (także pod kątem empatii i zrozumienia funkcjonowania rodziny, w tym rodziny niepełnej, z problemami – przegląd sędziów, obowiązkowe szkolenia lub certyfikaty.
- OBOWIĄZKOWY WOLONTARIAT I FORMY OPIEKI ŁĄCZĄCE POKOLENIA – np. seniorzy w przedszkolu raz w tygodniu, nastolatki w przedszkolu czy domach dziecka, chodzi o to, aby nastolatki w ogóle mogły mieć jakikolwiek kontakt z małymi dziećmi i zachwycić się ich światem – POR.
1 PRZYKŁAD
2 PRZYKŁAD
- WIĘCEJ NACISKU NA KWESTIE KULTUROWE, W TYM NA PRZEKAZY MEDIALNE NT RODZINY – konkurs na scenariusz filmu fabularnego nt rodziny, „lokowanie produktu rodziny” w filmach itp.
- PEŁNOMOCNIK DS ORGANIZACJI PRORODZINNYCH lub co najmniej stałe spotkania, konsultacje, newsletter skierowany do organizacji prorodzinnych, spotkania informacyjne (dwukierunkowo) – rząd informuje o swoich działaniach, organizacje o dostrzeganych problemach.
- STAŁE BADANIA ORGANIZACJI prorodzinnych monitorujące ich kondycję, problemy, wyzwania (Instytut „Ona i On” przeprowadził dwukrotnie tego typu badania (APOP).
- PROGRAMY MENTORINGOWE W SZKOŁACH (przynajmniej dla wyróżniających się osób) – które pomogą młodzieży osiągnąć dojrzałość i równowagę życiową pomiędzy różnymi sferami (w tym ukierunkowanie na rodzinę).
- PROGRAMY ROZWOJU MĘSKOŚCI dla nastolatków i młodych mężczyzn w szkołach.
- Do rozważenia obowiązkowe ZAJĘCIA PRZYGOTOWUJĄCE W PRAKTYCZNY SPOSÓB DO DOROSŁOŚCI, w tym zapoznające z wizją miłości jako postawy w odróżnieniu od chwilowego zakochania – jako jednorazowy kurs.
- SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI ZE WSPÓŁCZESNYCH ZAGROŻEŃ RODZINY.
2019
Fundusze norweskie – Fundusz Aktywni Obywatele.
Aż trzy na pięć priorytetów z tego funduszu, którego budżet wynosi aż 30 mln euro mogło potencjalnie spowodować pewne niepożądane skutki antyrodzinne. Cytat ze strony:
“Fundusz Aktywni Obywatele będzie wspierał finansowo i merytorycznie działania podejmowane przez organizacje społeczne w obszarach wskazanych przez Państwa-Darczyńcówi zawarte w Niebieskiej Książce (BlueBook), konsultowanej latem 2016 roku:
- demokracja, aktywne obywatelstwo, dobre rządzenie i przejrzystość;
- prawa człowieka i równe traktowanie poprzez zwalczanie i przeciwdziałanie dyskryminacji ze względy na rasę, pochodzenie etniczne, religię, wyznanie, płeć, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, tożsamość płciową;
- sprawiedliwość społeczna i włączanie grup narażonych na marginalizację;
- równość płci i przeciwdziałanie przemocy ze względu na płeć;
- środowisko i zmiany klimatyczne.”
Dlatego zaproponowaliśmy obszerne poprawki, które pomogą ukierunkować i zneutralizować potencjalnie niebezpieczne zapisy. To jest wnioskowaliśmy:
- o podawanie każdorazowo kompleksowej wiedzy na temat homoseksualizmu czy transseksualizmu (genezy, skutków zdrowotnych, psychicznych, terapii), a nie wyłącznie poruszanie aspektu przemocy).
- Prosiliśmy o dołączenie tematyki dyskryminacji rodzin i osób heteroseksualnych (w tym stygmatyzacji rodzin wielodzietnych i pełnoetatowych mam).
- Wnioskowaliśmy o objęcie ochroną młodzieży tak, a by szkoła nie była miejscem walki ideologicznej, zwłaszcza wbrew wiedzy i woli rodziców (obowiązkowa zgoda rodziców na piśmie poparta wglądem w treść szkoleń, każdorazowa obecność nauczycieli, przejrzystość profilu organizacji – prorodzinna/prodemograficzna/proLGBTQ+, ewentualnie szkolenia w parach – organizacji LGBTQ+ i prorodzinna, równowaga na linii przywileje – obowiązki jednostek, wspomniana wyżej kompleksowość treści poparta badaniami naukowymi – odwołania do źródeł).
- Poziom środków wydatkowanych na jakikolwiek cel powinien uwzględniać RANKING SZACOWANIA SPOŁ. RYZYKA ZAGROŻEŃ: liczebność danej grupy społecznej w populacji ogólnokrajowej /poziom strat osobistych/poziom kompleksowego ryzyka społ. zaniechań działań (różne obszary)/ obecny poziom finansowania w ramach różnych programów, nie tylko funduszy norweskich: liczba i poziom wydatków (np. liczba już realizowanych programów pomagających osobom LGBTQ+ także poza funduszami norweskimi oraz sumarycznie ilość środków finansowych w różnych programach, a np; kontra rodziny).
2018
Fundusze na Mazowszu – wniosek nie uwzględniony
Przygotowanie i wysłanie komentarzy do Rocznego programu współpracy Województwa Mazowieckiego z organizacjami pozarządowymi na 2019 rok, najważniejszego dokumentu wpływającego na zakres współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego z sektorem pozarządowym (lipiec 2018). Program nie zawierał żadnych instrumentów finansowych przeznaczonych na wspieranie prawidłowego funkcjonowania rodzin i wypełniania ich podstawowych funkcji, a jedynie środki przeznaczone na sytuacje kryzysowe bądź patologiczne, jak np. opieka zastępcza, przemoc w rodzinie. Zawnioskowaliśmy m.in. o przeznaczenie środków na profilaktykę, wzmacnianie kompetencji wychowawczych rodziców oraz na przeciwdziałanie nowym zjawiskom, które dotykają rodziny (w tym zwłaszcza zagrożenia ideologiczne), jak problem eurosierot, plaga rozwodów, kryzys męskości, uzależnienia od pornografii wśród młodzieży, coraz większa liczba dzieci, które rodzą się poza małżeństwami, seksualizacja dzieci oraz na ogólne wzmacnianie pozytywnego obrazu rodziny.
Centra Usług Społecznych (koncepcja wypracowana w Narodowej Radzie Rozwoju).Zwróciliśmy uwagę na zauważyliśmy brak filaru profilaktyki w zakresie funkcjonowania rodziny jako podstawowej komórki społecznej (oraz w zakresie innych zjawisk), co stwarza ryzyko, że Centra Usług Społecznych jako placówka terenowa będzie skazana na powielanie kompetencji ośrodków pomocy społecznej i nie spełni pokładanych w nich nadziei. Postulowaliśmy także włączenie założeń polityki Family Mainstreaming , a także innowacji społecznych oraz animacji lokalnej. Nasze uwagi spisaliśmy i przedstawiliśmy w lipcu 2018 do Departamentu Ekonomii Społecznej i Solidarnej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Tzw. “przemoc w rodzinie” wniosek nie uwzględniony
Październik 2018 – SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI KRAJOWEGO PROGRAMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE NA LATA 2014-2020 za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. (projekt z dnia 9 sierpnia 2018 r.). Biorąc udział w konsultacjach społecznych wokół tego dokumentu zwróciliśmy uwagę na zasadniczą kwestię stosowanego nazewnictwa zarówno w samym Sprawozdaniu, jak i dokumentach, do których Sprawozdanie się odwoływało (ustawy, rozporządzenia) oraz które jest następnie powielane przez wszelkie możliwe instytucje – w systemie edukacji, zdrowia, pomocy społecznej, opieki zdrowotnej itp.
“Fundacja Instytut Analiz Płci i Seksualności “Ona i On” zgłasza jedną zasadniczą uwagę. Prosimy o zmianę nazwy programu z “przemocy w rodzinie”, na “przemocy domowej”. Uwaga ta dotyczy także wszystkich innych dokumentów, które stanowiły podstawę programu. (…) Określenie “przemoc w rodzinie” sugeruje błędnie, że rodzina jest z gruntu patologiczna i zaprzecza statystykom, większość przypadków przemocy zdarza się w nieformalnych związkach i konkubinatach, a nie w rodzinach (por. Dane FMiT oraz dane policji. Wbrew nazwie, że program przeciwdziałania przemocy dotyczy rodzin, nigdzie w sprawozdaniu nie ma mowy o więzach pokrewieństwa, które łączą sprawców i ofiary, poza jednym zdaniem na s.53, gdzie jest ogólnie wspomniane, że ofiary to często żony lub konkubiny (bez podawania procentów). Ani Sprawozdanie, ani diagnoza realizowana przez zewnętrzna instytucję nie bada i nie analizuje więzów pokrewieństwa. Mimo to nazwa programu sugeruje bezpodstawnie, że to właśnie rodzina jest źródłem przemocy utrwalając w świadomości społecznej negatywne skojarzenia i stereotypy, jakoby sama rodzina była zagrożeniem. Co gorsze takie wadliwe nazewnictwo jest powielane potem przez wszystkie instytucje i branże, jak: ministerstwa (co najmniej kilka), Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania, samorządy na szczeblu wojewódzkim i niższego szczebla, szkoły, kuratorzy,kuratorzy rodzinni,różnorodne zespoły i grupy robocze, psycholodzy, pedagodzy o nauczyciele, ośrodki interwencji kryzysowej, poradnie, ośrodki wsparcia, sądy, prokuratorzy, system oświaty i ochrony zdrowia, młodzież, policja. Wszyscy sugerują że rodzina z definicji jest źródłem przemocy.”
Work-life balance
Przekazaliśmy nasze propozycje do polskich ministerstw dotyczące dobrych praktyk w ramach work-life balance, jako elementu przygotowywania się do nowych rozporządzeń Parlamentu Europejskiego.
Finansowanie organizacji pozarządowych – wniosek uwzględniony!
Zgłosiliśmy nasze uwagi do programu finansowania działalności organizacji pozarządowych (PROO – Program Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030; Priorytet 1a Wsparcie działań misyjnych i rozwoju instytucjonalnego). Zwróciliśmy uwagę, że ograniczenie poziomu finansowania do 150% dotychczasowych przychodów organizacji nie rozwiązuje problemu braku stabilności finansowej organizacji i premiuje duże organizacje, które i tak już posiadają środki na prowadzenie działalności.Sprawdź także nasze dane w zakładkach LOBBING i DZIAŁALNOŚĆ EKSPERCKA
Jak dowiedzieliśmy się bezpośrednio z ust Dyrektora Narodowego Instytutu Wolności, ograniczenie pułapu 150% zostało zniesione!.